6 Tips för en lyckad bröllopsdag

Hej! Mikael Roos här, Bröllopsfotograf i Skåne och resten av Sverige.

Som bröllopsfotograf spenderar jag naturligtvis mycket tid bakom kulisserna på en hel del bröllop.
Det innebär att jag har en hel del erfarenhet av vad som fungerar och inte när det gäller planering och aktiviteter!
Jag har därför skrivit ihop några saker som inte alltid är självklart, men som kan medverka till att göra er bröllopsdag så mycket mer lyckad!
Jag har medvetet undvikit saker som kostar pengar, så dessa tips passar allas budget!

Har ni några fler frågor om allt mellan himmel och jord, eller rent av är intresserade av att boka mig som bröllopsfotograf, skicka iväg ett mail!

Låt er inspireras av mina erfarenheter, förhoppningsvis kan jag bidra med något ni ännu inte tänkt på!

Andrum!

En bröllopsdag ska inte vara full av stress! Ett luftigt schema där det finns tid att andas och känna gör hela dagen till en mer njutbar upplevelse!
Ibland finns det många saker man vill hinna med, Men att försöka klämma in för mycket kan ofta göra att man inte hinner njuta av något av det!

Här följer några saker som jag i egenskap av bröllopsfotograf aldrig trodde jag skulle uppleva, Men som inträffar titt som tätt och kräver sitt andrum!

Sminket/håret kan dra ut på tiden, något i klädseln kan behöva lagas, bröllopsfotograferingen i solnedgången går så bra att man glömmer tiden,
Nervositet kan behöva dämpas, Ringar kan glömmas hemma (klassiker), Brud och tärnbuketter blir försenade, Barn behöver tröstas/matas.

Med andra ord, allt kan hända! Så se till att lämna plats för några akademiska kvartar här och var så får ni, om allt flyter på som det ska, i alla fall tid att pussas lite extra! 

Var tydlig med vad det innebär att vara Tärna och Bestman. 

Denna position är enligt mig ett hedersuppdrag! Dessa personer ska såklart väljas med hjärtat, men det gäller också att vara tydlig med vad som förväntas av dom.
Är man tydlig med detta från början så blir det given succé!

Vilka uppgifter skulle dom kunna tilldelas då?
Dessa personer är enligt mig dom som är bäst lämpade för att se till att din dag flyter på som den ska!
Dom är med från dagens början till slut och är därmed bäst lämpade för att vara till hjälp och stöd!
Dessa personer är din klippa i stormen och löser alla små och stora problem, från att hålla koll på schemat till att få på skorna,
hålla koll på vätskenivåer och se till att du får mat i magen, rätta till kläderna och hålla stämningen på topp.

Det här kan ju vara en självklarhet för många men helt klart värt att vara tydlig med! 

Vem är den bästa festfixaren?

Hela mottagningen och middagen vilar på Toastmadame/master/parets axlar!
Här passar det att välja den mest sociala människan ni känner, en naturlig entertainer som älskar att stå i centrum och att planera, eller varför inte en dynamisk duo som balanserar varandra väl?
Showmanship och utstrålning är ledorden här!

Rätt person ser till att både mingel och middag blir precis så underhållande som ni vill!
Var väldigt tydliga med hur ni vill ha det, men lämna sedan över ansvaret helt! Det brukar bli väldigt lyckat när man som brudpar inte riktigt vet vad som kommer att hända.
Många skratt och glädjetårar är att väntas om rätt person får detta uppdraget!

Tårta innan middagen? Det går väl inte?

En kanske lite oväntad rätt att äta innan kvällens intrång, Men faktum är att det i många fall blir mer dynamiskt att förlägga tårtuppskärningen till Mingel-delen. Hear me out!

Många gånger ser man tårtan som en dessert (Själv anser jag att tårta kan och bör ätas ofta och oberoende av tidpunkt!).
Många gånger har man också lagt ner väldigt mycket energi och resurser på en vacker tårta.
Ännu oftare upplever jag som bröllopsfotograf att tårtan inte får den uppmärksamhet den förtjänar om den skärs upp när gästerna har både dans och ett par avec i benen.
Det blir liksom en liten partybroms, När klockan är 23 och man suttit ner hela kvällen vill man ju upp och svänga de lurviga! 

Vid mingel-delen är folk skärpta och oftast ganska hungriga eller sötsugna. Solen är uppe och tårtan kan beskådas i bra ljus och avnjutas av ännu ej mättade magar! Win-Win!

Aktiverade gäster är glada gäster.

Om man planerat att köra en lite längre porträttfotografering efter vigseln kan det vara smart att även fixa några aktiviteter för gästerna medan dom inväntar er ankomst till mottagningen!
Då köper ni er lite tid åt fotografering och gästerna förblir vakna, och kanske lär dom känna varandra bättre på köpet!
Det här är en perfekt uppgift att överlämna åt er kompetenta Toastmaster/madame/par. 
En tipsrunda, fotohörna, boule, samarbetsövningar eller varför inte rundpingis?
 Om ni bokat Dj eller Band kan det vara en god idé att be dom spela lite skön bakgrundsmusik under minglet!
Ni känner era gäster bäst och vet vad dom går igång på, så låt fantasin flöda och är ni ute i god tid är ingenting omöjligt!

Sinnesro!

Att hitta den perfekta lokalen, mysigaste vigselförrättaren/prästen, kompetent catering, rätt sminkös/hårstylist
och den där speciella bröllopsfotografen är uppgifter som alla har ett faktum gemensamt; Alla blir de lättare om ni är ute i god tid!
Och ju tidigare man bockar av dessa stora grejor desto mer lugn och ro kan man uppleva när det närmar sig!

Att vara ute i god tid innebär lite olika för olika genrer, men för dom flesta så är 9-12 månader ingen överdrift om man vill vara säker på att rätt
entreprenör ska vara ledig på just rätt datum! Lokaler kan kräva ännu mer framförhållning än så.

Det var allt för denna gången! Ha det nu riktigt bra och lycka till med planeringen, så hörs vi snart igen!